|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

8 نکته برای درمان کم عقلی

يكشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

بحران امروز دنیا بیش از اینکه بحران بی آبی باشه بحران بی عقلیه. اتفاقاً همین آبی که امروز از کمبودش صحبت میشه ناشی از رفتارهای غیرعاقلانه ای مثل اسراف و درست مصرف نکردنه. بهتره که در این دوران بحرانی کم عقلی و بی عقلی به هشت نکته توجه کنیم:
1- بیشترین علت گرفتاری ها و ناراحتی ها در زندگی ناشی از تعقل نکردن توی کارهاست. اگه انتخاب‎ها و تصمیم های هیجانی و احساسی و اقدامات بی خردانه و غیرمعقول نبود مطمئن باشیم که خیلی از ناملایمات که الان توی زندگی مون داریم، تجربه نمی کردیم.
2- عمدتاً استفاده و برداشت از منابع و انرژی باعث کاهش اونها میشه، در صورتی که اگه هرچه بیشتر از عقل مون استفاده کنیم این ذخیره و اندوخته ی خدادای بیشتر میشه در واقع هرچی بیشتر توی کارهامون تعقل کنیم توان عقلی مون افزایش پیدا میکنه.
3- عقل یه نعمت خدادادیه که استفاده نکردن از این موهبت الهی مصداق بزرگ ناسپاسیه و همینطور که می دونیم ناسپاسی موجب سلب نعمت میشه. اگه از عقل مون استفاده نکنیم خدا هم کم کم اون رو از ما می گیره.
4- یکی از عواملی که به شدت عقل انسان رو ضعیف میکنه عصبانیت و خشمه. تا اونجایی که گفته اند عصبانیت شعبه ای از جنونه. آدمای پرتحمل و بردبار معمولاً عاقل ترند و افراد عصبی و پرخاشگر غالباً کم خردند.
5- یکی از راه های بسیار مهم واسه ی افزایش توان عقلی، فکر کردنه. قبل از انجام هر کاری با طرح دو سؤال خودمون رو وادار به فکر کردن کنیم. از خودمون بپرسیم: در صورت انجام این کار چی بدست میارم و چی از دست میدم؟ اگه دستاوردهامون بیشتر از دست دادن ها بود اون کار رو انجام بدیم و گرنه ترکش کنیم.
6- یکی دیگه از راه های مهم واسه ی افزایش عقل اینه که قبل از انجام هر کاری از خودمون بپرسیم: آخرش چی؟! یعنی جلوجلو به آخر و عاقبت اون کار فکر کنیم. اگه آخر و عاقبتش خوبه انجام بدیم وگرنه دست نگه داریم.
7- یه نکته ی قابل تأمل اینه که عقل و خرد به طور عجیبی سرایت میکنه. یعنی مجاورت با آدمای عاقل قدرت تعقل انسان رو بالا میبره و معاشرت با افراد احمق و نادان، موجب ضعف عقل انسان میشه.
8- یکی از پیامدها و خروجی های عقل، کم حرفیه. از اونجا که آدمای عاقل قبل از گفتن هر حرفی ابتدا فکر می کنن معمولاً کم حرفترند و این درست برخلاف افراد نادونه که هرچی به ذهنشون میاد میگن و پرحرفند.
خلاصه ی کلام اینکه توی دورانی که عمدتاً افراد به واسطه ی بی عقلی هاشون زمین می خورن و شکست رو تجربه می کنن اگه ما کمی عاقل تر باشیم موفقیت های بزرگی رو تجربه می کنیم.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران