|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

استغاثه، رمز نزدیکی ظهور

شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ب.ظ

در کتاب شریف «مکیال المکارم» که از تألیفات عالم بزرگوار، عاشق امام زمان (علیه السلام)،حضرت آیت الله سیّد محمد تقی اصفهانی است؛حدود هشتاد وظیفه بیان شده که مهمترین آنها عبارت اند از: دعا برای حضرت «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، که در توقیع شریف امام زمان (علیه السلام) آمده است: «وَ اَکثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعجِیلِ الفَرَج، فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم.» بسیار برای تعجیل ظهور دعا کنید که همانا فرج خود شما در این دعا کردن است.

دعا برای حضرت، بر فرض که در تقریب ظهور اثر نداشته باشد -که البته اثر دارد- برای خود سازی و رفع حجاب ها و ایجاد ارتباط با حضرت، بسیار مؤثّر و سازنده است.

صدقه دادن برای سلامتی حضرت و خدمت به فقرای شیعه برای خشنودی قلب مقدس امام زمان علیهِ السّلام.

ساختن زمینۀ انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) و اصلاح جامعه در مسائل اخلاقی و معنوی؛ زیرا اجتماعی که در انتظار مصلح به سر می برد خود باید صالح باشد.

استغاثه از حضرت در همۀ مشکلات؛ علی الخصوص مشکلات معنوی و سلوکی.

راههای استغاثه و استمداد

استغاثه و استمداد از حضرت حجت (علیه السلام)، دستورات زیر توصیّه می شود:

نماز امام زمان (علیه السلام).

نماز استغاثه از امام زمان (علیه السلام).

زیارت آل یاسین (همان، زیارت حضرت صاحب الزمان).

دعا در ایام غیبت امام زمان (علیه السلام).

صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی. این صلوات هر عصر جمعه خوانده می شود.

دربین نمازهای حاجت که به عنوان استغاثه از حضرت (علیه السلام) قابل استفاده هست، یکی نماز امام زمان (علیه السلام) است که انسان در این نماز، دویست مرتبه خطاب به خداوند متعال عرض می کند: «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» ای خدا ما فقط تو را عبادت می کنیم و فقط از تو یاری می طلبیم.

و نماز دیگر، نماز استغاثه از حضرت مهدی (علیه السلام) است. این نماز، دو رکعت است. در رکعت اول حمد و سورۀ فتح و در رکعت دوم حمد و سورۀ نصر و پس از نماز، دعای «سلام الله الکامل...» خوانده می شود. اگر این نماز و دعای بعد از آن زیر آسمان خوانده شود مؤثر تر است.

ما را یاد کردی، ما هم تو را یاد کردیم

این جانب (آیت الله شوشتری) برای تشویق جوانان و استفاده از این دو توسل، داستانی در خصوص درخواست معرفی استاد از سوی حضرت مهدی (علیه السلام) تقدیم می دارم:

در یک روز جمعه بنده به جمکران مشرف شده بودم.نماز امام زمان را در داخل مسجد خواندم. سپس در صحن مسجد، در نقطۀ خلوت، نماز استغاثه را با دعای «سلام الله الکامل...» زیر آسمان خواندم. سپس به شهر قم مراجعت نمودم. بعد از نماز ظهر و عصر و صرف نهار خوابیدم. در خواب دیدم حضرت مهدی با چهار نفر سیّد معظّم که در دو طرف حضرت راه می رفتند، از روی پل آهن چی، واقع در کنار حرم مطهر حضرت معصومه علیهِ السّلام عبور می کنند.

یکی از آن چهار نفر را شناختم. ایشان مرحوم آیت الله سیّد محمود مجتهد سیستانی بودند که برادر محترم مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی، (مقیم نجف اشرف می باشند). من هم با فاصله ی بیست متر پشت سر ایشان می رفتم. ناگهان حضرت برگشتند. وقتی چشمم به جمال زیبای ایشان افتاد، باخود گفتم، چقدر جذاب و بی نظیرند. حضرت به طرف بنده آمدند. من هم خودم را به ایشان رساندم، وقتی به محضرشان شرفیاب شدم با دست راست ،با نوک انگشت مبارک، روی قلبم زدند و فرمودند: ما را یاد کردی، ما هم تو را یاد کردیم و همچنین به اینجانب استاد معرفی نمودند.

در این جریان هم دستور خدا را تأکید فرمودند که «اُذکرونی أذکُرکم» و هم استاد معرفی فرمودند. و به برکت آن استفاده های فراوانی از استاد بردم. دوستان دیگر هم در مشکلات خود از این دو نماز استفاده کرده و نتیجه گرفتند.

نامه نگاری به امام زمان علیهِ السّلام

یکی دیگر از انواع استمداد از حضرت مهدی (علیه السلام) رفعه،حاجت و عریضه نویسی است.

ملاقات امام زمان (علیه السلام) در دوران غیبت کبری

در غیبت ضغری جای او را نمی دانند مگر خواص شیعه و در غیبت کبری جای او را نمی دانند مگر خواص اولیای او.در حاشیۀ مفاتیح الجنان دستوری هست که هر کس بخواند می تواند در خواب، آقا را زیارت کند. عجیب تر اینکه حتی امکان استفاده و بهره بر داری از محضر مقدس آن جناب نیز هست.

کسی که آرزومند ملاقات امام زمان (علیه السلام) است،باید حداقل سه چیز را دارا باشد:

تقوا و پرهیزکاری توام با اخلاص کامل.

عشق و علاقۀ شدید به حضرت مهدی علیهِ السّلام

مداومت به اذکار و اورادی که مشتمل بر تقاضای ملاقات باشد.اما باید توجه داشت که با این همه،در بین هزاران نفر،یکی به نتیجه می رسد؛ همانند بیمارانی که به نیّت استشفاء، پشت پنجره فولاد حرم امام رضا علیهِ السّلام دخیل می بندند،ولی از هر هزار نفر یکی شفا می گیرد.

گفتار بزرگان دربارۀ ملاقات با امام زمان (علیه السلام)

از مرحوم علامه طباطبائی پرسیدم: آیا امکان ملاقات حضرت هست یا خیر؟

فرمود: بلی، به سه شرط تقوای کامل، عشق فراوان و مداومت به زیارت آل یس البته آن نسخۀ طولانی (که مستقلاً چاپ شده است).

دستوری از حضرت امام محمد باقر علیهِ السّلام بدین ترتیب رسیده است که هر کس مسبحات ششگانه را (سوره های حدید، حشر، صف، تغابن، جمعه، اعلی) به دستور خاصی که دارد یک سال تمام بخواند حضرت مهدی (علیه السلام) را ملاقات خواهد کرد ان شاءالله.

البته باید بگویم اگر شرایط سه گانه را محقق ساختند ولی موفق به ملاقات نشدید، ناراحت نباشید. در عوض جایزه دیگری می دهند و هیچ کس را ناامید نمی کنند.

شماری از بزرگان که تشرف داشتند

در این جا از بعضی از علما و بزرگان که تشرفاتی خدمت حضرت داشته اند یاد می کنیم:

علی ابن مهزیار اهوازی. (منتهی الآمال).

محمد بن عیسی بحرینی. (منتهی الآمال).

آیت الله شیخ احمد مقدس اردبیلی. (منتهی الآمال).

حاج سید احمد رشتی. (مفاتیح الجنان). البته تشرف ایشان مکاشفه بوده نه معاینه.

اسمائل هرقلی. (منتهی الآمال).

ملاقلی جولا. (در همین کتاب کیفیت تشرفشان نقل شد).

آیت الله العظمی امام خمینی. (به نقل از آیت الله خزعلی).

آیت الله العظمی نجفی مرعشی. (کتاب منتقم حقیقی).

آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی. (شیفتگان حضرت مهدی (علیه السلام)).

سید کریم پاره دوز تهرانی. (کتاب آقا شیخ مرتضی زاهد).

آیت الله العظمی سید مهدی بحر العلوم. (کتاب شیفتگان حضرت مهدی(علیه السلام)).

حاج ابو الحسن ضرّاب اصفهانی. (غیبت نعمانی).

آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی.

سید ابن طاووس حلّی. (عبقری الحسان).

یاران حضرت مهدی (علیه السلام) در زمان غیبت

حتی در دوران غیبت کبری افرادی هستند که ارتباط دائم با حضرت دارند.

در کتاب«سفینة البحار»، ذیل کلمه قطب نوشته شده است: «قطب»، حضرت مهدی (علیه السلام) است و او یارانی دارد به نام «اوتاد» که آنها چهار نفرند. یاران طبقۀ دوم چهل نفرند که به واسطۀ اوتاد با حضرت مرتبط اند و جمع دیگری هستند به نام «نجباء»که با دو واسطۀ فوق الذکر با حضرت در ارتباط اند و آنها هفتاد نفرند و جمع چهارمی هستند به نام «صلحاء»که با سه واسطه با حضرت مهدی (علیه السلام) ارتباط دارند. این است خلاصۀ آنچه مرحوم شیخ عباس قمی به نقل از کتاب «مصباح» شیخ کفعمی در «سفینة البحار»نقل کرده است. ولی چند نکتۀ توضیحی عرض می کنم:

این تعدادی که ذکر شد همیشه ثابت نیست و در زمان های مختلف متفاوت است.

عمرشان طبیعی است.

به هیچ وجه ادعای صریح یا غیر صریح ندارند. اگر کسی ادعا کند، مطمئن باشید دروغ گفته است.

کار عمدۀ این افراد امداد مضطرّین در مسائل معنوی و حتی مادی است.

صاحب قدرت فوق العاده هستند، ولی اظهار نمی کنند.

در همۀ اصناف بالاخص روحانیّون حضور دارند. در جامعۀ ما زندگی می کنند و حتی زن و بچه هایشان هم نمی دانند.

استغاثۀ دائم زمینۀ ملاقات

شخصی چهل سال زحمت کشید و دائم در طلب ملاقات حضرت حجت (علیه السلام) بود تا اینکه عاقبت به محضر مقدس محبوب و مطلوبش شرف حضور یافت. او که روزها و سال های پُر از درد فراق امامش بر وی سخت گذشته بوددر اولین ملاقات، از حضرتش گلایه کرد و عرضه داشت: آقا جان! شما که عاقبت مرا پذیرفتید؛ ای کاش زودتر توفیق شرف یابی به محضرتان را عنایت می فرمودید؛ چون در آن چهل سال به آتش فراق شما سوختم. حضرت فرمودند: ((اگر شما را زودتر می پذیرفتم،از ما نان و سبزی می خواستید. حالا که معطل شدید می دانید که چه بخواهید.))

با دوام استغاثه و استقامت در وادی امام زمان علیهِ السّلام می توانید به قرب خداوند نائل آمد. در مسیر خدا جوئی، قرآن کریم می فرماید: «اِنَ الَّذیِنَ قَالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلاَئِکَه... .»در این آیه پس از اینکه سالک،خدای متعال را انتخاب کرد و عملاً گفت:ربُنا الله، او را نصیحت می کند که در این راه استقامت ورزد. از این قبیل قصه ها بسیار است، ولی به قول مرحوم امام: «آن را که خبر شد، خبرش باز نیامد.» مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی در سال آخر عمر امام، خدمتشان عرض کرده بودند: پدر جان! من حالا فهمیدم که غیر از تحصیلات ظاهری موجود، حقایقی هست که در اختیار همه نیست. شما، یا خودتان مرا تعلیم فرمایید یا به کسی که وارد باشد راهنماییم کنید. امام فرمودند: احمد، «آن را که خبر شد خبرش باز نیامد.»

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

این مدعیان در طلبش بی خبرانند آن را که خبر شد، خبرش باز نیامد

  • حیـدر کـرار

نظرات (۱)

سال جدید رو با یک تغییر بزرگ آغاز کنید ...!
با عرض سلام و تبریک به مناسبت نوروز 95
تا حالا به این فکر کردید که بلاگتون رو به یه سایت منتقل کنید؟ و اینکه اگه بخواید این کار رو انجام بدید، وضعیت سئو و آمار بازدید و ... چی میشه؟ و اینکه انتقال اطلاعات به صورت کامل چه هزینه ای داره؟ و اصلا امکانش هست بدون هیچ مشکلی تمام زحماتمون از یک بلاگ به یک سایت مستقل و کامل انتقال بدیم؟
در حالت عادی اینطور نیست که بشه به راحتی و با سرعت، تمام جزییات یه بلاگ رو به سایت منتقل کرد و در عین حال آمار بازدید رو از دست نداد! آمار بازدیدی که شاید طی چند سال به یه حد مطلوب رسیده باشه.
ما یه مجموعه ی نرم افزاری هستیم و تخصص ما طراحی و ایجاد سیستم های وب هست. خود ما برای بلاگمون از سرویس سایت بلاگ استفاده می کردیم اما به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت سرویسی رو طراحی کردیم که برای اولین بار در سطح کشور می تونه تمام اطلاعات شما رو خیلی سریع و با یه هزینه کم، به یه سایت کامل انتقال بده و از بابت سئو، آمار بازدید، مطالب و نظرات هیچ نگرانی وجود نداره.
می تونید به سادگی تمام اطلاعات و مطالب خودتون رو به یه سایت منتقل کنید و از این به بعد کار خودتون رو با یه سایت جامع که قابلیت های خیلی بیشتری رو برای شما به همراه داره، ادامه بدید.
مجموعه ABLY با بیش از 8 سال سابقه فعالیت در طراحی نرم افزار در ایران و اروپا و کسب تجارب بسیار، آماده ی ارائه ی برترین سرویس ها به شما خواهد بود.
رزومه ی ما رو می تونید از این بخش مطالعه کنید.

وب سایت ما
سرویس انتقال بلاگ به سایت

شماره های تماس
(+98) 713 647 2560 - (+98) 912 097 55 16

منتظر شما هستیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران