|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

اولین هجوم به کربلا

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۳۴ ب.ظ

 اولین هجوم وهابیون به کربلا و اهالى آن چگونه بوده است؟

کشتار بى رحمانه وهابیان در عتبات عالیات به راستى صفحه تاریخ را سیاه کرده و لکّه ننگ همیشگى بر پیشانى وهابیان نهاده است.
صلاح الدین مختار، که خود وهابى است، مى نویسد: در سال 1216 هـ .ق امیر سعود با لشگر انبوهى از مردم نجد و عشایر جنوب و حجاز و دیگر نقاط، به قصد عراق حرکت کرد و در ماه ذیقعده به کربلا رسیدند.
آنان تمام برج و باروى شهر را خراب کرده و بیشتر مردم را که در کوچه و بازار بودند به قتل رساندند، نزدیک ظهر با اموال و غنایم فراوان از شهر خارج شدند.
آن گاه خمس اموال غارت شده را خود سعود برداشت و بقیه را به نسبت هر پیاده یک سهم و هر سواره دو سهم بین لشگریان تقسیم نمود.(1)

شیخ عثمان نجدى از مورّخان وهابى مى نویسد: وهابیان، غافلگیرانه وارد کربلا شدند، بسیارى از اهل آن را در کوچه و بازار و خانه ها کشتند، روى قبر حسین(علیه السلام)را خراب کردند و آنچه در داخل قبه بود، به غارت بردند و هر چه در شهر از اموال، اسلحه، لباس، فرش، طلا، و قرآن هاى نفیس یافتند، ربودند.
نزدیک ظهر از شهر خارج شدند; در حالى که قریب به دو هزار نفر از اهالى کربلا را کشته بودند.(2)
برخى مى نویسند که وهابیان در یک شب، بیست هزار نفر را به قتل رساندند.(3)
میرزا ابوطالب اصفهانى در سفرنامه خود مى نویسد: هنگام برگشت از لندن و عبور از کربلا و نجف دیدم که قریب بیست و پنج هزار وهابى وارد کربلا شدند و صداى «اقتلوا المشرکین و اذبحوا الکافرین»; مشرکان را بکشید و کافران را ذبح کنید، سر مى دادند، بیش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمى ها حساب نداشت.
صحن مقدّس امام حسین(علیه السلام)از اجساد مقتولین پر، و خون از بدن هاى سر بریده روان بود.
من بعد از یازده ماه که مجدداً به کربلا رفتم، دیدم که مردم آن حادثه دلخراش را نقل و گریه مى کنند، به طورى که از شنیدن آن، موها بر اندام راست مى شد.(4)
وهابیون بعد از کشتار بى رحمانه اهل کربلا و هتک حرمت حرم حسینى(علیه السلام)با همان لشگر راهى نجف اشرف شدند،
ولى مردم نجف به خاطر آگاهى از جریان قتل و غارت کربلا و آمادگى دفاعى به مقابله برخاستند و حتى زنان از منزل ها بیرون آمده و مردان خود را به دفاع، تشجیع و تحریک مى کردند تا اسیر قتل و غارت وهابیون نشوند.
در سال 1215 هـ .ق نیز گروهى از وهابیان براى انهدام مرقد مطهر حضرت امیر(علیه السلام)عازم نجف اشرف شدند که در مسیر با عدّه اى از اعراب درگیر شده و شکست خوردند.(5)
آنان در مدت نزدیک به ده سال، چندین بار حملات شدیدى به شهر کربلا و نجف داشتند(6).(7)
1. تاریخ المملکة السعودیة، ج 3، ص 73.
2. عنوان المجد فی تاریخ نجد، ج 1، ص 121، حوادث سال 1216 هـ .ق.
3. تاریخچه نقد و بررسى وهابى ها، ص 162.
4. مسیر طالبى، ص 408.
5. ماضى النجف و حاضرها، ج 1، ص 325.
6. تاریخ المملکة السعودیة، ج 1، ص 92.
7 ـ على اصغر رضوانى، سلفى گرى(وهابیت) و پاسخ به شبهات ص 183.
منبع : سایت ایت الله مکارم شیرازی
 
منبع : انجمن گفتگوی دینی

  • حیـدر کـرار

هجوم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران