|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

ادله اثبات مشروعیت جماعت در نماز عید غدیر

پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

http://s6.picofile.com/file/8214597050/KKD_8.jpg

امــام صــادق علیــه الســـلام: هـر کـس نمـــاز روز غــدیــر را بخوانــد ثــواب کســی را دارد که در روز غــدیــر بـا پیــامبر اکــرم صــلی اللـه علیـه و آلـه بیــعت کــرده است

از مباحث بسیار مهم در بحث نماز جماعت، مواردی است که جماعت در آنها مشروع است و انجام آن از طرق مختلف به ما رسیده است، یا خود حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آن را به جماعت به جا آورده اند. یکی از نمازهایی که از نظر فقهی مستدل است و می توان آن را به جماعت خواند، نماز روز عید غدیر «صلاة الغدیر» می باشد و عمده دلیل آن، این است که حضرت رسول در روز عید غدیر، نمازی را قبل از خطبه غدیر به جماعت خوانده اند.

لازم به ذکر است تمام منابع تاریخی نقل نموده اند که خطبه نبی مکرم صلوات الله علیه و آله در قبل از ظهر روز غدیر بوده است، و نمازی را که ما به آن استناد می کنیم قبل از خطبه خوانده شده است، بنابراین، این نماز قبل از ظهر بوده و نماز ظهر نمی باشد.

دلایل جواز جماعت در صلاة الغدیر:

1. روایت اقامه نماز توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در روز غدیر قبل از خطبه مشهوری که پیرامون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند، می باشد و در کتابهای فقهی ذیل آمده است:

الف: از طریق شیخ مفید؛ در کتاب «المقنعة» صفحه 203.

ب: از طریق ابن زهرة حلبی؛ در کتاب «غنیة النزوع» صفحه 108.

ج: از طریق ابوالصلاح حلبی؛ در کتاب «الکافی فی الفقه» صفحه 160.

2. روایت اقامه نماز توسط امیــرالمؤمنین علیه السلام در آخرین سال حکومتشان؛ در روز جمعه ای که مصادف با روز عید غدیر شده بود، و ایشان بین دو نمازِ روزِ عیدِ غدیر و روزِ جمعه، جمع نمودند. متن این روایت طبق نقل شیخ الطائفة طوسی؛ در کتاب شریف «مصباح المجتهد» صفحات 752 - 759 از این قرار می باشد: "اخبرنا جماعة عن ابی محمّد هارون بن موسی التلعکبری، قال حدثنا ابوالحسن علی بن احمد الخراسانی الحاجب فی شهر رمضان سنة سبع و ثلاثین و ثلاث مأة، قال حدثنا سعید بن هارون ابو عمرو المروزی و قد زاد علی الثمانین سنة، قال حدثنا الفیاض بن محمّد بن عمر الطوسی بطوس سنة تسع و خمسین و مأتین و قد بلغ التسعین، انه شهد ابا الحسن علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) فی یوم الغدیر و بحضرته جماعة من خاصته... فکان من قوله (علیه السلام) حدثنی الهادی [الکاظم (علیه السلام)] ابی، قال حدثنی جدّی الصادق (علیه السلام) قال حدثنی الباقر (علیه السلام)، قال حدثنی سید العابدین (علیه السلام) قال حدثنی ابی الحسین (علیه السلام) قال: فی بعض سنی امیرالمؤمنین الجمعة و الغدیر فصعد المنبر علی خمس ساعات من نهار ذلک الیوم فحمد اللّه واثنی علیه حمداً لم یسمع بمثله و اثنی علیه ثناء لم یتوجه الیه غیره فکان ما حُفظ من ذلک." (... در بعضی از سالهای عمر مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام، جمعه و غدیر با هم مصادف شد، آن حضرت بالای منبر رفت و به مدت پنج ساعت از قبل از ظهر آن روز سخنرانی فرمود، پس خدا را شکر کرد به طوری که کسی قبل از آن چنین شکری از او نشنیده و کسی چنین سپاسی نکرده بود و قسمتی از آن حفظ شد.)

سپس راوی بخشی از این خطبه را نقل می نماید و در پایان می گوید: "و جعل صلاة جمعته صلاة عیده و انصرف بولده و شیعته الی منزل ابی محمّد الحسن بن علی (علیهما السلام) بما اعد له من طعامه و انصرف غنیهم و فقیرهم برفده الی عیاله." (بعد از خطبه، نماز جمعه را نماز عید قرار دادند و بعد از آن به سوی خانه ابی محمد الحسن بن علی علیهما السلام، همراه با اصحابشان رهسپار شد، و در آنجا به همه، از فقرا و ثروتمندان غذا داد، بعد از آن به سوی خانه اش رفت.)

3. بسیاری از علماء پیرامون جواز اقامه جماعت در نماز غدیر، ادعای شهرت و اجماع نموده اند که در ذیل به ذکر بعضی از آنها می پردازیم:

فقهای شیعه در کتابهای فقهی غالبا به این مسأله پرداخته و در مورد اسحباب آن فتوا داده اند. شروع بودن آن در حدی است که فقیه جاودانه صاحب جواهر متوفای 1266 هـ ق می گوید: فلا خلاف اجده فی هذه الصلاة بین قدماء الاصحاب و متأخریهم. "در این نماز اختلافی میان فقهای قدم و جدید شیعه ندیدم"

1. شیخ مفید (علیه الرحمة) متوفای 413 هـ ق در این باره می نویسد: «فاذا ارتفع النهار من الیوم الثامن عشر من ذی الحجة فاغتسل فیه کغسلک للعیدین و الجمعة و البس اطهر ثیابک و امس شیئا من الطیب ان قدرت علیه، و ابرز تحت السماء، و ارتقب الشمس فاذا بقی لزوالها نصف ساعة او نحو ذلک فصل رکعتینی...» (1)

هنگامی که خورشید در روز هجدهم ذی الحجه بالا آمد، مانند غسل عید قربان، عید فطر و روز جمعه غسل کن. بهترین لباسهایت را بپوش، اگر توانستی مقداری عطر استعمال کن، زیر آسمان قرار بگیر و مواظب خورشید باش; وقتی نیم ساعت به زوال آفتاب باقی ماند دو رکعت نماز بخوان.

2. ابوالصلاح حلبی (علیه الرحمة) متوفای 447 هـ ق در این مسأله می نویسد: «و من وکید السنة الاقتداء برسول الله فی یوم الغدیر، و هو الثامن عشر من ذی الحجة الحرام بالخروج الی ظاهر المصر و عقد الصلاة قبل ان تزول الشمس بنصف ساعة لمن تتکامل له صفات امامة الجماعة برکعتین یقراء فی کل رکعة منهما الحمد و سورة الاخلاص عشرا و سورة القدر عشرا و آیة الکرسی عشرا...» (2)

از سنتهای سفارش شده پیروی از رسول الله (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر، هجدهم ذی حجة، است. پیروی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق می یابد. نماز غدیر دو رکعت است، در هر رکعت آن پس از حمد، ده بار سوره توحید و قدر و آیة الکرسی خوانده می شود.

3. شیخ طوسی (علیه الرحمة) متوفای 460 هـ ق در این باره چنین نوشته است: «و یستحب ان یصلی الانسان یوم الغدیر اذا بقی الی الزوال نصف ساعة بعد ان یغتسل رکعتین، یقراء فی کل واحدة منهما الحمد مرة و قل هو الله احد، عشر مرات، و آیة الکرسی عشر مرات، و انا انزلناه عشر مرات، فاذا سلم دعا بعدهما بالدعا المعروف.» (3)

مستحب است انسان در روز غدیر، نیم ساعت به زوال خورشید مانده پس از غسل، دو رکعت نماز به جای آورد و در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، قدر و آیة الکرسی را تلاوت کند و بعد از سلام دعای معروف را بخواند.

4. قاضی ابن براج طرابلسی (علیه الرحمة) متوفای 481 هـ ق می نویسد: «هذا العید هو الیوم الثامن عشر من ذی الحجة فمن اراد هذا الصلاة فالافضل له ان یغتسل فی هذا الیوم و یلبس اجمل ثیابه و یمس شیئا من الطیب و یبرز تحت السماء فاذا بقی من النهار الی زوال الشمس مقدار ساعة او نحو ذلک صلاها رکعتین...» (4)

این عید همان روز هجدهم ذی حجة است. کسی که می خواهد در این روز نماز عید [عید غدیر] بخواند بهتر است غسل کند، زیباترین لباسش را بپوشد، عطر بزند، در زیر آسمان قرار گیرد و حدود یک ساعت قبل از زوال خورشید دو رکعت نماز به جای آورد...

http://s3.picofile.com/file/8214596784/uew8mwdm.jpg

5. ابن زهره حلبی (علیه الرحمة) متوفای 585 ه این گونه نگاشته است: «... و یستحب ان یصلی جماعة، ان یحجر فیها بالقراءة و ان یخطب قبل الصلاة خطبة مقصورة علی حمد الله و الثناء علیه و الصلاة علی محمد و آله، و ذکر فضل هذا الیوم و ما امر الله به فیه من النص بالامامة علی امیرالمؤمنین (علیه السلام).» (5)

... و مستحب است این نماز به جماعت خوانده شود، قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد، و فضیلت این روز و ماموریت رسول خدا در انتصاب امیرمؤمنان به امامت ایراد شود.

6. مرحوم حلبی (علیه الرحمة) می نویسد: ...و «صلاة یوم الغدیر رکعتان و وقتهما قبل الزوال ساعة... و لو ابتدا قبلها بخطبة مشتملة علی الحمد و الثناء و الصلاة و الولاء و الاعلام بفضیلة ذلک الیوم و ما خص الله به ولیه من النص علیه بالامامة و تشریفه بالولایة الموکدة عهدها علی جمیع الامة لکان اتم فضلا و اعظم اجرا.» (6)

نماز روز غدیر دو رکعت و وقت آن نیم ساعت به زوال خورشید است... و چنانچه قبل از نماز در خطبه ای از حمد و ثنای الهی، درود بر پیامبر (صلی الله علیه و آله)، دوستی اهل بیت (علیهم السلام) فضیلت آن روز و آنچه خدا به ولیش اختصاص داده مانند امامت و تشرف به ولایتی که همه امت به پذیرش سفارش شده اند یاد کند، از فضیلتی والا و پاداشی بزرگ برخوردار است.

7. سلار بن عبدالعزیز (علیه الرحمة) متوفای 463 هـ ق در کتاب «مراسم » چنین نوشته است: «و هی من وکیدا السنن وقتها اذا بقی من الزوال مقدار نصف الساعة فی الیوم الثامن عشر من ذی الحجة...» (7)

این نماز از سنت های مؤکد بوده، وقت آن نیم ساعت قبل از زوال خورشید روز هیجدهم ذی حجة است.

8. علامه حلی (علیه الرحمة) متوفای 726 هـ ق می نویسد: «هذه الصلاة تستحب فی هذا الیوم و اشده تاکیدا قبل الزوال بنصف ساعة.» (8)

این نماز در روز غدیر مستحب است و نیم ساعت قبل از زوال خورشید بر خواندن آن تاکید شده است.

او همچنین می فرماید: خدا به سبب هدایت، اکمال دین و اتمام نعمت منتی بر بندگان دارد که سپاس آن در روز غدیر لازم است، بدین خاطر نماز عید غدیر را مستحب شمرده اند.

9. شهید اول (علیه الرحمة) متوفای 786 هـ ق در «ذکری » چنین نوشته است: «و من الصلوات المستحبة صلوة یوم الغدیر و هی مشهورة بین الاصحاب.» (9)

یکی از نمازهای مستحبی، نماز روز غدیر است که بین اصحاب شهرت دارد. علاوه بر این او می گوید: و ثوابها مائة الف حجة و عمرة و یعطی ما سأل. (10) و پاداش این نماز با هزار حج و عمره برابر است و هر چه [نمازگزار] درخواست کند برآورده می شود.

10. مقدس اردبیلی (علیه الرحمة) متوفای 993 هـ ق می نویسد: «و المشهور بین الاصحاب جواز فعلها جماعة و لیس ببعید، لعدم المنع من الجماعة فی النافلة مطلقا بحیث یشملها ظاهرا و لا اجماع فیه، مع الترغیب فی الجماعة، خصوصا فی هذه الصلاة فی هذا الیوم، و لانه یحصل النفع اکثر لحصول ثوابها لمن لم یعرف هذه الایات بالاقتداء.» (11)

مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست; زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. از سوی دیگر به جماعت خواند نماز عید سود بیشتر را دارد، چون کسی که با آیات آشنا نیست [توانایی قرائت ندارد] پاداش بسیار می یابد.

11. محقق کرکی (علیه الرحمة) متوفای 940 هـ ق در این باره می گوید: «و صلاة الغدیر رکعتان قبل الزوال بنصف ساعة یقراء فی کل رکعة منها الحمد و کلا من التوحید و القدر و آیة الکرسی الی قوله (هم فیها خالدون) عشرا، جماعة فی الصحراء بعد ان یخطب الامام بهم، و یعرفهم فضل الیوم فاذا انقضت الخطبة تصافحوا و تهانوا.» (12)

نماز غدیر دو رکعت است که نیم ساعت قبل از زوال خورشید خوانده می شود، در هر رکعت، پس از حمد، سوره توحید، قدر و آیة الکرسی، تا هم فیها خالدون، هر یک ده بار خوانده می شود. این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان می کند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک می گویند.

12. مرحوم نراقی (علیه الرحمة) متوفای 1245 هـ ق می نویسد: «و استحبابها مشهور بین الاصحاب قدیما و حدیثا و تدل علیه روایة العبدی و غیرها.» (13)

استحباب این نماز بین اصحاب گذشته و حاضر مشهور است و روایت عبدی و غیر آن بر این مطلب دلالت دارد.

مرحوم سید محمد کاظم یزدی نیز در عروة الوثقی به این مسأله اشاره می کند و تمام کسانی که بر «عروة الوثقی» حاشیه نوشته اند، از جمله مرحوم امام خمینی (علیه الرحمة) آن را پذیرفته اند.

به دو روایت دیگر در این مسأله اشاره می کنیم:

محدث جلیل القدر شیخ حر عاملی (علیه الرحمة) متوفای 1104 هـ ق در وسائل الشیعة بابی را به استحباب نماز در روز غدیر اختصاص داده، از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل می کند: «محمد بن الحسن باسناده عن الحسین بن الحسن الحسنی، عن محمد بن موسی الهمدانی، عن علی بن حسان الواسطی، عن علی بن الحسینی العبدی قال: سمعت ابا عبدالله الصادق(ع) یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا - الی ان قال - و هو عید الله الاکبر و ما بعث الله نبیا الا و تعید فی هذا الیوم و عرف حرمته; و اسمه فی السماء یوم العهد المعهود و فی الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المشهود; و من صلی فیه رکعتین یغتسل عند زوال الشمس من قبل ان تزول مقدار نصف ساعة... عدلت عندالله عزوجل مائة الف حجة، و مائة الف عمرة، و ما سال الله عز و جل حاجة من حوائج الدنیا و حوائج الاخرة الا قضیت کائنا ما کانت الحاجة.» (14)

محمد بن حسن با سندش از حسین بن حسن حسنی از محمد بن موسی همدانی از علی بن حسان واسطی از علی بن حسین عبدی نقل کرده است که گفت: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم، فرمود: روزه روز عید غدیر با روزه تمام عمر دنیا برابر است [و سخن را ادامه داد] تا آنکه فرمود: غدیر عیدالله اکبر است، خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر آنکه این روز را برایش عید قرار داد و حرمتش را به وی شناساند.

غدیر در آسمان «روز عهد معهود» و در زمین «روز میثاق گرفته شده و جمع مشهود» نام دارد. کسیکه در این روز نیم ساعت قبل از زوال خورشید دو رکعت نماز بخواند و قبل از آن غسل کند... نزد خداوند پاداشی برابر با هزار حج و هزار عمره خواهد داشت و خواستهای دنیایی و آخرتی اش برآورده می شود.

ایرادهایی که بر حدیث وارد شده، چنین است:

1. اشکال مرحوم عاملی

شیخ طوسی این روایت را در «تهذیب الاحکام » (15) نقل کرده و مرحوم عاملی در «مدارک الاحکام » (16) سند آن را ضعیف دانسته است. هر چند این بزرگوار عامل ضعف را بیان نکرده، ولی احتمال دارد که به خاطر وجود علی بن الحسین العبدی در سلسله راویان روایت را ضعیف شمرده باشد چون در کتب رجال به وی اعتنایی نشده است.

2. اشکال مرحوم صدوق (علیه الرحمة)

مرحوم صدوق (علیه الرحمة) به خاطر حضور محمد بن موسی همدانی در سند روایت آن را ضعیف می داند و می گوید: خبر نماز روز غدیر خم و پاداش کسی که در آن روزه بگیرد به طریق محمد بن موسی همدانی نقل شده است. شیخ ما محمد بن حسن بن الولید، محمد بن موسی را مورد اعتماد نمی دانست و هر که در نقل روایت مورد تصدیق و تایید استادم قرار نگیرد نزد من متروک و غیر قابل اعتماد است.

پاسخ به اشکالها:

فقهای بزرگوار ما این موارد را از طریق تسامح در ادله سنن حل کرده اند. چنانکه مرحوم صاحب جواهر می گوید: و انت خبیر بما فیه، خصوصا و الحکم استحبابی; (17) و تو از ضعف کلام (صدوق) آگاهی، بخصوص که این مسأله از احکام استحبابی است.

مرحوم صاحب حدائق (علیه الرحمة) می نویسد: ظاهرا این اخبار و آنچه که به تسامح در ادله سنن شهرت دارد سبب شده است که این نماز میان قدما و متأخران مشهور شود و سخن صدوق و استادش محمد بن حسن بن ولید مورد توجه قرار نگیرد. حدیث دوم از داود بن کثیر از ابی هارون عبدی از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده است بر اساس این روایات امام ششم (علیه السلام) فرمود: کسی که در آن روز دو رکعت نماز به جای می آورد می تواند نماز را در هر وقتی بخواند، [ولی] بهتر است که نزدیک زوال خورشید باشد [زیرا] آن ساعتی است که امیر مؤمنان (علیه السلام) در غدیر خم به عنوان پرچمدار (رهبر) مردم معرفی شد [نیز] همان ساعتی است که مردم سمت آن جایگاه نزدیک می شدند. پس [بهتر است] در این وقت دو رکعت نماز بگذارد آنگاه سجده کرده صد مرتبه شکرالله بگوید و بعد از نماز دعایی را که وارد شده است بخواند. (18)

کیفیت نماز عید غدیر خم:
این نماز دو رکعت است که بعد از حمد در هر دو رکعت 10 بار سوره توحید و 10 بار آیة الکرسی و 10 بار سوره قدر خوانده می شود. این نماز نزدیک ظهر به جا آورده می شود و قبل از آن غسل انجام می گیرد. و بعد از اتمام آن دعایی خوانده می شود که در مفاتیح‌الجنان نوشته شده است.

برگزارکنندگان این نماز:

1. مرحوم شیخ مفید که وارث غدیر، حضرت ولیّعصر (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) ایشان را برادرخود خوانده اند، این نماز را به جماعت همراه هزاران نفر در بغداد اقامه کرده اند (در نظر داشته باشید که چهل سال قبل جمعیت ما طبق آمار تقریبا نصف الآن بود. ایشان که هزار سال قبل بودند؛ جمعیت در آن وقت چه مقدار بوده است؟ هزاران نفر آن وقت مانند ده ها یا صدها هزار نفر حال حاضر است. همانطور اگر در نظر بگیریم 120 هزار نفر در عید غدیر با جمعیت آن وقت در گرمای طاقت فرسایی که به نقل تاریخ مقداری عبا را زیر پا گذاشته و مقداری را روی سرمی کشیدند؛ در روزی که به نقل جناب ارقم، هیچ روزی گرم تر از آن روز نبوده است؛ آن هم باوسائل نقلیه آن روز، گزافه نیست اگر بگوییم در تاریخ بی نظیر بوده است.)

2. آیت الله العظمی شیخ محمدحسن احمدی فقیه هم بعد از  اختصاص درس خود به این نماز  و بررسی جوانب آن، این نماز را با جمعیت با شکوهی در یزد اقامه کردند. اقامه این نماز، همراه نماز باران بود که با استجابت الهی و نزول باران رحمت الهی همراه بود. بعد ایشان هم برادر و فرزند ایشان، این نماز را ادامه داده اند. همچنین حضرت آیت الله شیخ محمد حسن احمدی فقیه این نماز را در تهران خوانده اند.

3. حضرت آیت الله مقتدایی در زمان مسئولیت مدیریت حوزه های علمیه در سال 90 نماز را در مسجد جامع طالقان خوانده اند.

4. در قم هم این نماز به امامت مرحوم حجت الاسلام انصاری بویر احمدی، مدیر فقید مجمع جهانی شیعه شناسی خوانده شده است.

5. چند سالیست که در مساجد برخی مناطق اهواز، این نماز اقامه شده است.

6. همانطور 3 سال است درشهر لکنهو و برخی دیگر از شهرهای هند اقامه می شود.

دانلود های ویزه دهه غدیر:

دریافت بروشور جواز خواندن نماز عید غدیر به جماعت (1)                دریافت بروشور جواز خواندن نماز عید غدیر به جماعت (2)

دریافت بروشور قنوت خورشید (نماز غدیر از نگاه علمای متأخرین)     دریافت مجله قنوت خورشید ویژه نامه نماز جماعت غدیر

پی نوشتها:

1- المقنعه.

2- الکافی فی الفقه، ص 160.

3- النهایة، ص 141; المبسوط، ج 1، ص 132.

4- الهمذب، ج 1، ص 146.

5- غنیة النزوع، ص 108.

6- همان کتاب، ص 106.

7- المراسم، ص 81.

8- منتهی المطلب، ج 1، ص 36. رک: تحریر الاحکام، ص 48 و نهایة الاحکام، ج 1، ص 96 و ارشاد الاذهان، ج 1، ص 267 و تبصرة المتعلمین ، ص 34.

9- ذکری الشیعة، ص 254.

10- البیان، ص 216.

11- مجمع الفائدة و البرهان، ج 3، ص 32.

12- جامع المقاصد، ج 2، ص 485.

13- مستند الشیعة، ج 6، ص 380.

14- وسائل الشیعة، ج 8، ص 89; مستدرک الوسائل، ج 6، ص 273.

15- تهذیب الاحکام، ج 3، ص 143.

16- مدارک الاحکام، ج 4، ص 210.

17- جواهر الکلام، ج 12، ص 215.

18- وسائل الشیعة، ج 8، ص 90.

  • حیـدر کـرار

عید غدیر

نماز

نظرات (۲)

سلام
بسیار جامع و پرمحتوا...
امیدارم این سنت حسنه بزرگ رواج پیدا کند..
عید غدیر بر شما و شیعیان جهان مبارک باشد
یکی از سنّت های ریشه دار اسلامی، برپایی نماز عید غدیر با جماعت است که حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در چنین روزی اقامه فرموده و حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام در صبح روز عید غدیر که با روز جمعه مصادف شده بود، به جای نماز جمعه، نماز عید غدیر را با جماعت اقامه فرمودند.
این سنّت حسنه ، از سنّت‌های فراموش شده اسلامی است که مورد تأیید و عمل علمای سلف نظیر شیخ مفید، مقدّس اردبیلی و شهید اوّل(ره) قرار گرفته است و از مراجع معاصر نیز حضرات آیات عظام بهجت و احمدی فقیه یزدی و صافی گلپایگانی و... به آن فتوا داده اند. در سال 1388 شمسی، آیت الله العظمی حاج میرزامحمدحسن احمدی فقیه، آن را به طرز با شکوه و به یاد ماندنی در مسجد و میدان امیرچقماق دارالعباده یزد (میدان مرکزی شهر) احیاء و اقامه فرمودند. از آن سال تا کنون هر ساله این نماز برگزار شده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران