|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

فضیلت اطعام در عید غدیر

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۵ ق.ظ

http://s6.picofile.com/file/8214594650/a7bb0hkx.jpg

اطعام از کارهای زیبا و پسندیده است؛ در قرآن کریم یکی از سبب های جهنّمی شدن جهنّمیان از زبان آنان؛ تشویق نکردن به اطعام فقیران و اطعام نکردن آنان یاد شده است: و لا نحضّ علی طعام المسکین (سوره مبارکه ماعون، آیه 3) ما بر غذا دادن بیچارگان تشویق نمی کردیم. در سیره انبیا و ائمّه علیهم السّلام؛ نمونه های فراوانی از اطعام آن بزرگواران وجود دارد. خدای متعال ،اطعام خاندان رسالت صلّی الله علیهم اجمعین را در قرآن کریم ماندگار فرمود. و سوره دهر (انسان) را در شأن ایثار و اطعام خالصانه آنها به یتیم و مسکین و اسیر نازل فرمود؛ بسیاری از مفسّران و علمای اهل سنّت نزول این آیات در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام را پذیرفته اند. چنان که حتی علنی شدن دعوت اسلام در یوم الدّار هم همراه اطعامی بود که به امر رسول خدا صلی الله علیه و آله و توسّط امیرالمؤمنین علیه السلام انجام شد.

در دین مبین اسلام اطعام در موارد مختلفی مانند افطار روزه دار، ولیمه عروسی، بازگشت از حجّ، عقیقه فرزند و... تاکید شده است و مستحب می باشد. اطعام به عنوان کفّاره برخی گناهان مانند شکستن قسم، افطار روزه ماه مبارک رمضان، برخی محرّمات احرام و... آمده است؛ همچنین در قربانی حجّ، اطعام فقیر مسکین لازم است: فکلوا منها و اطعموا القانع و المعترّ (سوره مبارکه حجّ، آیه 36) پس از آن بخورید و به انسان قانع و بیچاره بخورانید.

اطعام در اسلام از افضل اعمال شمرده شده است (محاسن برقی، ج1، ص 98) به ویژه اگر اطعام مومن باشد. روایتست که اگر غذایی به صد هزار درهم آماده شود و یک مؤمن از آن بخورد، اسراف نیست.

عید سعید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان می باشد. و از سنت های حسنه در این عید بزرگ که روایات عجیبی درباره آن نقل نموده اند و متأسفانه مورد غفلت واقع شده است سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مؤمن است.

امام صادق علیه السلام فرمود: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار، ج 6، ص 303)

درجای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان، ص 500) به گونه ای که امام صادق علیه السلام اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار، ج 95، ص 323)

امام صادق علیه السلام در رابطه با آمرزش گناهان در این روز نیز می فرمایند: عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب غدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می کند و گناه 60 سال را می بخشد.(بحار، ج 94، ص119)

پس چه نیکوست در این روز عظیم ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مؤمنین را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده احیا شود.

دانلود بروشور مائده خورشید (ویژه اطعام در روز غدیر)

  • حیـدر کـرار

اطعام کردن

ثواب

غدیر

نظرات (۱)

سـلـام
احسنت. جدا خیـــلی سفارش شده است... ما روز عاشورا غذا میدیم در حالی که از طرف اهل بیت پیامبر علیهم السلام سفارش نشده است... در صدد مخالفت با اطعام در روز عاشورا نیستم خوب است اما وارد نشده. ولی در روایات زیادی داریم که روز غدیر را تکریم و تعظیم کنیم و اطعام دهیم... ان شاءالله هر سال غدیر بهتر از قبل باشد....
حادثه کربلا فرع حادثه غدیر است و اگر مخالفان غدیر خم نبودند عاشورا پیش نمی آمد... این حادثه جانسوز نیز باید تعظیم از علامه سیّد باقر پسر آیت الله سیّد محمّد هندی (متوفّای ۱۳۲۹) نقل شده که:

حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) را در شب عید غدیر در خواب به حالت افسرده و غمگین دید. پرسید: آقای من! چه شده که شما را امروز غمگین و افسرده می­بینم با اینکه مردم از عید غدیر خوشحال و مسرورند؟
حضرت فرمود: حزن و اندوه مادرم زهرا را به یاد آوردم ، سپس فرمود:
لا تّرانی اتّخَذتُ لا و عُلاها بَعد بَیت الاحزانِ بَیت سُرور
سوگند به شرف و مقام آن حضرت مرا نخواهی دید که پس از بیت­الاحزان خانه خوشی بگیرم.
کُلُّ غَدرٍ وَ قَول اِفکٍ و زُورٍ هُوَ فَرعٌ مِن جَحدِ نَصِّ الغَدیرِ
هر مکرى و گفتار دروغى و شهادت نابحقى که اتفاق مى افتد، علتش کسى است که نص بر غدیر را انکار کرده است.

مقرم: وفاه الزهراء (سلام الله علیها)، ط حیدریه نجف، ص۹۷٫

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران