|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که بر اثر سقوط یک بالابر ساختمانی در مجاورت حرم 87 زائر جان خود را از دست دادند و 184 تن دیگر نیز زخمی شدند.
کعبه به عنوان قبله مسلمانان جهان، ارج و قربی ویژه دارد، قبله گاهی که توجه همه مسلمانان را به عنوان «محور وحدت مکانی» به خود جلب نموده، دل بسیاری از ما برای طوافش پر می کشد و آرامشی می گیریم از تماشایش.
برای اولین بار که نگاهت به کعبه می افتد، ته دلت خالی می شود، اشک شوق در چشمانت می نشیند و بی اختیار ذوق می کنی. ما ایرانی ها عادت کرده ایم حرمت آثار و اماکن مقدس و تاریخی مان را به شکل خاص و بکر نگه داریم و اجازه ندهیم که جلوه های تمدن مدرن، سایه بر سر آثارمان افکند، در مورد کعبه اما اینگونه نیست، مسجد الحرام که کعبه هم در آن واقع شده، دیر زمانی است که در میان برجهای سربه فلک کشیده محصور شده است.

در آنجا خبری از تخریب چند طبقه یک بنا برای خراب نشدن افق دید مسجد الحرام نیست! (همان اتفاقی که به درستی در حفاظت از میدان نقش جهان اصفهان برای برج جهان نما افتاد) و چند سالی است که وقتی بر پله های مسجد الحرام می نشینی، در افق دیدت برجهای مدرن سر به فلک کشیده و جرثقیل های بی شمار مشغول کار می بینی، آنجاست که دلت برای کعبه و مسجد الحرام می سوزد، انگار که دارد با فشار برجهای سر به فلک کشیده خفه می شود.

چند سالی است که خود مسجدالحرام نیز در دست توسعه می باشد، امید است که سران آل سعود و کارتل های عربستانی لحظه ای درنگ کنند و بیش از این حلقه محاصره را بر مسجدالحرام تنگ نکنند، توسعه و بهینه سازی مطلوب است، اما قبله گاه مسلمانان را به زیر سایه سنگین برجهای سربه فلک کشیده بردن برای ما دلگیرکننده است.

ساختمان شیطان در کنار خانه خدا
این ساختمان دقیقا 72 (عدد مقدس شیطان پرستان) طبقه دارد.
یکی از نکات مورد توجه زائرانی که در سالهای اخیر به زیارت خانه خدا نایل شده اند، وجود آسمانخراشهایی است که بر حرم امن الهی سایه افکنده است و با تکمیل شدن سایر پروژه های ساخت و ساز گرداگرد مسجد الحرام، بزودی قبله یک و نیم میلیارد مسلمان جهان در میان این ساختمانهای بلند مرتبه گرفتار خواهد شد.
در حال حاضر به زحمت می توان درون صحن اصلی مسجد و گرداگرد کعبه، زاویه ایی پیدا کرد که وقتی زائر بخواهد رو به خانه خدا کرده و مشغول راز و نیاز شود یا دست دعا به سوی آسمان خاص بر فراز مسجد الحرام بردارد، با برجی و ساختمان بلندمرتبه ایی روبرو نشده و بتواند با تمرکز کامل با معبود خویش مشغول مناجات شود.

نکته قابل توجه در مورد این بناها آنست که اکثر آنها با داشتن معماری به سبک غربی ، ضمن نداشتن هیچگونه تناسبی با فضای معنوی حرم امن الهی و معماری اسلامی آن و بنای ساده کعبه ،با ایجاد عدم تناسب شدید و ایجاد جلوه بصری نا موزون، تمرکز زوار را بهم زده و در حقیقت مانعی برای راز و نیاز و عبادت است.
در این میان آنچه که بیش از همه ساختمانهای مشرف به مسجد الحرام جلب توجه می کند، برجی است که با داشتن ارتفاع 400 متری یکی از بلند ترین ساختمانهای دنیا بوده و با داشتن ساعتی در بلندترین نقطه آن که به ساعت ام القری موسوم است،بخش قابل توجهی از توجه زوار و طواف کنندگان گرد کعبه معظمه را به سمت خود منحرف می سازد.
این برج که به اعتقاد بعضی از کارشناسان در ساخت آن نمادهای مورد علاقهفراماسون ها مد نظر قرار گرفته است، ضمن داشتن شباهت قابل توجهی به ساعت بیگ بن لندن از زاویه رکن یمانی به بیت الله الحرام مشرف بوده و حجاج در حین طواف گرد کعبه بعد از عبور از حجر اسماعیل و رکن غربی و حرکت به سمت رکن یمانی با آن مواجه شده و ناخود آگاه نگاهشان از کعبه منحرف و به سمت و سوی آن جلب می شود. ( این ساعت مخصوصا در شب هنگام ، نمای خاصی دارد و بیش از حد جلب توجه می کند).
این ساختمان عظیم با ارتفاع بلندش به گونه ایی ساخته شده که از همه نقاط شهر مکه و بلکه چندین کیلومتر قبل از ورودی های شهر قابل رویت است و خواسته یا نا خواسته اولین تصویری که از مکه مکرمه در ذهن زواری که بعد از سالها چشم انتظاری مشتاقانه به سمت این شهر مقدس در حرکتند، نقش می بندد، برج مذکور بوده و همچنین در هنگام خروج از شهر نیز تا کیلومترها این برج در نظر زوار قرار داشته و در واقع این ساختمان عظیم صرف نظر از اهداف ساخت آن و بدون هیچگونه قضاوتی ،در دراز مدت می تواند به خلق نماد و سمبل دیگری در کنار کعبه برای شهر نزول وحی منجر شده و همتای نشان و سمبل منحصر بفرد این شهر مقدس قرار گیرد.

از سوی دیگر یکی از نکات قابل تامل پیرامون این ساخت و سازهای بی وقفه اطراف مسجد الحرام که شاید بیانگر منویات درونی و آرزوهای طراحان آن باشد، بیلبوردهایی است که در آن آینده این پروژه ها و فضای مسجد الحرام بعد از تکمیل شدن ساخت و سازها به تصویر کشیده شده است.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران