|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

اقتصاد پنهان

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ب.ظ

قاچاق چیزیست که ورود آن به کشور و یا معامله آن از طرف دولت ممنوع است و در علم اقتصاد به صورت مشخص به ورود و خروج کالا که به صورت مخفیانه از مرزهای کشور وارد و یا خارج شود قاچاق می گویند. کالای اقتصادی که مورد قاچاق قرار می گیرد را کالاهای قاچاق می نامند. شخص و یا اشخاصی که مبادرت به انجام قاچاق می نمایند را قاچاقچی یا سواگر گویند.

یکی از آسیب های موجود در کشور جمهوری اسلامی ایران پدیده قاچاق کالاست که تجارت بی ریشه یا اقتصاد پنهان نام دارد. گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید داخل و تجارت قانونی و سرمایه گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که بازار داخل را مختل و جلوی تولیدات کشور و استعداد کاری جوانان را می گیرد که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد.

یکی از راه های مبارزه با این پدیده تبلیغات مناسب و هوشمندانه و همه جانبه است که باید در خدمت این مبارزه قرار گیرد.. متأسفانه کشور ایران برخلاف بسیاری از کشورها هم، در معرض ورود کالاهای قاچاق و هم خروج کالاهای قاچاق است. و بهه طور کلی قاچاق کالا در هر اقتصادی سبب مختل شدن شاخص های رقابت، شفافیت، کیفیت، سلامت و بهداشت محصول و افت اثربخشی سیاست گذاری ها و فقر کارآمدی مدیریت بازار داخل می شود.

آمار های رسمی در داخل کشور نشان می دهند که محصولاتی مانند سیگار، تلفن های همراه، مشروبات الکلی، رسیورهای ماهواره ای و دارو و به ویژه لوازم و مواد آرایشی مهم ترین کالاها و محصولاتی است که به شکل قاچاق وارد ایران می شوند.

ملت مسلمان ایران باید دست به دست هم دهند و با این پدیده همچون گذشته که سیره بزرگان و علماء و پدران و مادرانمان بوده است عمل نماییم و از تولیدات داخلی حمایت همه جانبه داشته باشیم.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران