|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید
بعد سیاسی زندگانی سیدالشهداء علیه السلام

بعد سیاسی زندگانی سیدالشهداء علیه السلام

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳ ق.ظ

*تقوا یکى از وظایف مهمّ رهبر اسلامى- که جاى پیامبر و امامان نشسته است- تزکیه امّت و هدایت آنها به سوى پاکى ‏هاست، طبیعى است که چنین کسى باید خود در اوج تقوا و طهارت روحى و اخلاقى و پایبندى به دین باشد تا بتواند دیگران را نیز بدان سوى فراخواند و رهبرى کند. سه‏ شرط مذکور، در سخن امام‏ حسین علیه السلام مورد تأکید قرار گرفته است؛ مَا الْامامُ الَّا الْحاکِمُ بِالْکِتابِ الْقائِمُ بِالْقِسْطِ الَّدائِنُ بِدینِ الْحَقِّ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى‏ ذاتِ اللَّهِ "نهضت انتظار و انقلاب اسلامى ‏سطح (3)، ص 48"

*معاویه در شام، روزهاى آخر عمر خود را در حال مرض طى مى‏کرد، و قبل از آن در مراسم حج مسأله خلافت یزید را مطرح کرده بود. نیمه‏ شبى که امام‏ حسین (علیه السلام) با تنى چند از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) مشغول گفت و گو بود، فرستاده حاکم مدینه آنان را به محل اقامت فرماندار دعوت کرد. همگى غرق بهت و حیرت بودند که سبب فراخوانى چیست؟ امام حسین (علیه السلام) فرمود: أرى‏ انَّ طاغیَتَهُمْ هَلَکَ‏ «ظاهراً معاویه به هلاکت رسیده است و حاکم مدینه مأمور اخذ بیعت از ما گشته است.»

این تفسیر، بازیافته از بینش عمیق و درست سیاسی حضرت امام حسین (علیه السلام) و دقت در جمع‏ بندى اوضاع و احوال و گزارشهاست. اطلاعات در اسلام، ص189

*یا فَرزدَق انَّ هؤلاءِ قَومٌ لَزِمُوا طَاعةَ الشَّیطانِ وَ تَرَکُوا طَاعَةَ الرَّحمَانِ وَ اظهَرَوا الفَسادَ فِى الارضِ وَ ابطَلُوا الحُدُودَ وَ شَرِبُوا الخُمُورَ وَاستَأثِرُوا فِى اموَالِ الفُقَراءِ وَ المَساکینَ وَ انَا اولَى مَن قَامَ بِنُصرَةِ دِینِ اللَّهِ وَ اعزازِ شَرعِهِ وَ الجَهادِ فِى سَبیلِهِ، لِتَکونَ کَلِمَةَ اللَّهِ هِىَ العُلیاءِ (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام)، 379، ح 289)

(امام‏ حسین (علیه السلام) به فرزدق فرمود!) «اى فرزدق، اینان مردمى‏ اند که در پیروى شیطان پا برجایند و خداى رحمان را پیروى نمى‏ کنند و در زمین فساد را رواج داده حدود خداوندى را باطل کرده‏ اند. شراب مى‏ نوشند و اموال فقرا و مساکین را ویژه خود ساخته ‏اند و من سزاوارترم که به یارى دین خدا برخیزم و آیین او را گرامى داشته، در راهش جهاد کنم. تا کلمه خدا برترین باشد.

*الهى وَ سَیِّدى وَددتُ أَن اقتَلُ وَ احیِىَ سَبعینَ أَلفَ مَرَّةٍ فِى طاعَتِکَ وَ مَحبَّتِکَ، سِیَّما اذا کَانَ فِى قَتلِى نُصرةُ دینِکَ وَ احیاءُ أَمرِکَ وَ حِفظُ نامُوسِ شَرعِکَ، ثُمَّ انِّى قَد سَئِمْتُ الحَیاةَ بَعدَ قَتلِ الاحِبَّةِ وَ قَتلِ هؤلاءِ الفِتیَةِ مِن آل مُحمدٍ (صلی الله علیه و آله). (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام)/ 536، ح 435)

(در روز عاشورا نوشته‏ اى از آسمان بر دست مبارک امام ‏حسین (علیه السلام) قرار گرفت. چون آن را گشود و دید همان پیمانى است که پیش از آفرینش دنیا بر شهادتش گرفته شده است و چون به پشت آن نگریست دید با خط روشن نوشته است: «اى حسین! ما مرگ و شهادت تو را حتمى نساخته ‏ایم، اینک اختیار با توست و از پاداش تو نزد ما چیزى کم نمى‏ شود. چنانچه مى‏ خواهى این بلاها را از تو بردارم، بدان که آسمانها و زمینها و فرشتگان و پریان را همه در فرمان تو نهاده‏ ایم، فرمان ده تا این کافران بدسگال را برکنند.» ناگاه فرشتگان با دشنه ‏هاى آتشین میان آسمانها و زمین را پر کردند و انتظار فرمان امام (علیه السلام) را داشتند که امام (علیه السلام) نوشته را (مشتاقانه) بر آسمان افراشت و افکند و عرض کرد:) «معبودا! سرورا! دوست دارم در راه فرمانبرى و محبت تو هفتاد هزار بار کشته و زنده شوم؛ مخصوصاً که در کشته شدنم یارى دین و احیاى امر و حفظ ناموس شریعت تو نهفته باشد و (الها!) پس از کشته شدن این دوستان و جوانان آل‏ محمد (صلی الله علیه و آله)، دیگر از زندگى خسته‏ ام!»

توضیح: عشق به خدا و ایثار در راه او از ویژگى‏ هاى امام حسین (علیه السلام) بود.

*قُومُوا فَاحفِرُوا لَنَا حَفیرَةً حَولَ عَسکَرنا هَذَا شِبهِ الخَندَق وَ اجِّجُوا فِیهِ نَاراً، حَتَّى یَکُونَ قِتَالَ القَومِ مِن وَجهٍ وَاحِدٍ لا نُقاتِلَهُم وَ لایُقاتِلُونَ فَنشتَغِل بِحَربِهِم وَ لا نُضیعُ الحَرَمَ. (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام)/ 437)

(امام‏ حسین (علیه السلام) چون از (هدایت) کوفیان ناامید شد و دانست که با او مى‏ جنگند، رو به اصحاب خود کرده فرمود:) «برخیزید و دور خیمه ‏ها گودالى همچون خندق حفر کنید و در آن آتش افروزید تا با اینان از یک رو درگیر شویم و هنگام درگیرى، حرم پیامبر (صلی الله علیه و آله) را در امان داریم.»

(اصحاب امام (علیه السلام) از هر سو آمده، به کمک هم خندقى کندند و خار و هیزم هاى بیابان را جمع کرده در آن افکندند و آتش زدند.)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران