|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید
ساقط شدن حد زنا با استیجار زن از بین می‌رود!

ساقط شدن حد زنا با استیجار زن از بین می‌رود!

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۴ ب.ظ

در چندین کتب اهل سنت از قول ابوحنیفه چند فتوا نقل شده است که قابل تامل است. در این پست به سه مورد از فتواهای ابوحنیفه اشاره می‌کنیم و در آخر هر فتوا بیان می‌کنیم که آیا این فتوا موافق با قرآن است یا مخالف؟

1- ساقط شدن حد زنا با استیجار زن از بین می‌رود. «رجل استأجر امرأة لیزنی بها فزنى بها فلا حد علیهما فی قول أبی حنیفة.[1] اگر مردی زنی را برای عمل زنا اجیر کند هیچ حدی بر هیچ یک نیست.» آیا این فتوا مخالف قرآن نیست؟ قرآن می‌فرماید: «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی‏ فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی‏ دینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ [نور/ 2] هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید. و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند».

2- پرستش الاغ به این شرط جایز است: «سمعنا أباحنیفة یقول لو أنّ رجلاً عَبَدَ هذا البغل تقرباً بذلک إلى اللّه‏ لم ‏أر بذلک بأساً [2] از ابوحنیفه شنیدیم که می گفت اگر شخصی این قاطر را بپرستد برای اینکه به وسیله آن به خدا تقرّب جوید، در آن اشکالی نمی‌بینم». به راستی، مگر در قرآن نمی خوانیم که فقط خدا شایسته پرستش است؟ «ایاک نعبد» یعنی فقط تو را عبادت می کنیم ! پس این فتوای ابوحنیفه چه دلیل و منشأ عقلانی دارد؟

3- سقوط حد زنا با کشتن زن؛ «وَرُوِیَ عن أبی حَنِیفَةَ أَنَّ حَدَّ الزِّنَى یَسْقُطُ إذَا قَتَلَهَا.[3] از ابوحنیفه نقل شده است اگر بعد از زنا کردن، آن زن را بکشد، حد زنا ساقط مى‌شود!»
معلوم نیست دلیل ابوحنیفه بر این فتوا چیست؟ زنا خودش گناهی کبیره ای است، قتل هم گناه کبیره ای دیگر است. در کجای دین گفته شده که برای دفع حدود اقدام به گناه کبیره کرد؟ مگر در قرآن در سوره نور آیه 2 حد زنا شلاق معرفی نشده است؟

4- جواز سجده بر ادرار؛ طحاوی به نقل از ابوحنیفه می‌نویسد: «فی النجاسة موضع القدمین أو السجود. بشر بن الولید عن أبی یوسف عن أبی حنیفة إذا کان فی موضع قدمیه بول أکثر من قدر الدرهم فصلاته فاسدة ولا تفسد علیه فی موضع السجود.[4] درباره نجاست جاى پا و سجده‌گاه، بشر بن ولید از ابو یوسف از أبوحنیفه نقل کرده که اگر در جاى دو پا (در هنگام نماز)، بیش از یک درهم، ادرار وجود داشته باشد، نمازش باطل مى‌شود؛ ولى اگر همین نجاست در محل سجده باشد، نماز باطل نمى‌شود.»

امام ذهبی نیز طحاوی حنفی را مدح کرده و وثقات او را تأیید نموده است: «الطحاوی الإمام العلامة الحافظ الکبیر محدث الدیار المصریة وفقیه ها أبو جعفر أحمد بن محمد بن سلامة بن سلمة بن عبد الملک الأزدی الحجری المصری الطحاوی الحنفی صاحب التصانیف من أهل قریة طحا من أعمال مصر مولده فی سنة تسع وثلاثین ومئتین... وبرز فی علم الحدیث وفی الفقه وتفقه بالقاضی أحمد بن أبی عمران الحنفی وجمع وصنف...[5] طحاوی، پیشوا، علامه، حافظ بزرگ و حدیث شناس دیار مصر و فقیه آن ها بود، چندین تألیف داشت، اهل قریه طحا از اطراف مصر بود، در سال 239 هـ به دنیا آمد...در علم حدیث و فقه تبحرّ داست، و نزد احمد بن أبى عمران حنفى تحصیل کرد، و به جمع آورى و نوشتن کتاب پرداخت.

درباره جواز سجده بر ادرار باید گفت که اولا ابوحنیفه طبق کدام حدیث معتبر این حکم را داده است؟ (با وجود سابقه‌ای که از ابوحنیفه در کتاب‌های اهل سنت ذکر شده است بعید است که ابوحنیفه به استناد سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) این فتوا را گفته باشد، چرا که در نزد ابوحنیفه سخن از حدیث پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) به میان آمد، ابوحنیفه گفت: «بل علی هذا [6] بر این احادیث بول کن» ثانیاً اهل سنت به ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند شیعه بر مهر سجده می‌کند، اما بهتر است به فتوای علمای خودشان که می‌گویند سجده بر بول مانعی ندارد، رجوع کنند؟ آن‌وقت ما از آن‌ها سوال می‌کنیم که آیا سجده بر بول بهتر است یا سجده بر مهر؟

منابع:

[1]. شمس الدین السرخسی، المبسوط، ج 9 ص 58، بیروت: دار المعرفة
عبدالله بن أحمد بن قدامة المقدسی، المغنی فی فقه الإمام أحمد بن حنبل الشیبانی، ج 9 ص 73، بیروت: دار الفکر، 1405. الطبعة الأولى.
[2]. ابن الجوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم المنتظم ج 8 ص 133، بیروت: دار صادر، 1358/. الطبعة الأولى
ابی حاتم التمیمی، المجروحین من المحدثین والضعفاء والمتروکین المجروحین، ج 3 ص 73 ، حلب: دار الوعی، 1396. الطبعة الأولى، تحقیق: محمود إبراهیم زاید
[3]. ابن حزم، المحلى، ج 11 ص 252 ، بیروت: دار الآفاق الجدیدة، تحقیق: لجنة إحیاء التراث العربی
[4]. الطحاوی الحنفی، مختصر اختلاف العلماء، ج1، ص261، تحقیق: د. عبد الله نذیر أحمد، بیروت: دار البشائر الإسلامیة، الطبعة الثانیة، 1417 ه.ق
[5]. الذهبی الشافعی، سیر أعلام النبلاء، ج15، ص27، تحقیق: شعیب الأرنؤوط. الطبعة التاسعة ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی
[6] ابن حبان، المجروحین من المحدثین والضعفاء والمتروکین، ج 3 ص 70، حلب: دار الوعی، 1396ه.ق ، الطبعة الأولى، تحقیق: محمود إبراهیم زاید

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران