|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

لعن و تکذیب اهل فلسفه!

دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ

http://s6.picofile.com/file/8209389468/21d92445b6516ada635448780a5f311b.jpg

حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب بحارالانوار علیه اهل فلسفه آمده است که خیلی خلاصه و ساده آنرا بررسی می کنیم. متن روایت: "حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی آمده است که می فرمایند: فلاکت، حرمان و هلاکت بر کسانی که پیرو فلسفه شده‌اند..." به نظرتون این آیت الله ها چطور فیلسوف شدند؟!

پاسخ شایعه:
1. علامه طباطبائی (رحمه الله) درباره روایاتی که "ظاهرا" در مذمت فلسفه وارد شده می گوید: "اگر بپذیریم دو سه روایتى که در بعضى از کتب در ذّم اهل فلسفه در آخرالزمان نقل شده، از نظر سند قابل خدشه نباشد ، در بر دارنده ذمّ اهل فلسفه است نه خود فلسفه، چنانکه روایاتى نیز در ذّم فقهاى آخرالزمان وارد شده و متضمّن ذمّ «فقها» است نه فقه اسلامى و ... "

2. بحث هایی در مورد اثبات اصول عقائد در متون حدیثی شیعه وجود دارد که به معنای دقیق کلمه، روش فلسفی و عقلی دارد.

3. در روایات مذمت فلسفه مویداتی هست که نشان می دهد، منظور نوع خاص یا مسئله خاصی از فلسفه و کلام است نه کلیت آن.

4. بحث های اصول عقائد به صورت نقلی قابل اثبات نیست. مثلا نمیتوان خداوند و صفات او را به وسیله آیه قران کریم یا روایت اثبات کرد. لذا باید ابتدا به صورت عقلی اصول عقائد را اثبات کرد و سپس بر اساس آن به اثبات مابقی عقائد و مسائل دین پرداخت.

5. در تاریخ فلسفه اسلامی نیز از بزرگانی چون ابن سینا و ملاصدرا و خواجه نصیر تا علامه طباطبایی و امام خمینی همگی فیلسوف بودند و نه تنها مخالف دین و اهل بیت (علیهم السلام) نبودند، بلکه از بزرگترین مبلغان و عوامل پیشرفت مکتب آنها بوده اند.

6. فلسفه، پرده برداشتن از رمز و راز هستی بر اساس برهان است. مگر در قرآن دعوت به تدبّر در خلقت آسمانها نشده است و این همه روایاتی که حل آنها جز با برهانهای فلسفی میسّر نمی باشد، وجود ندارند؟ فلسفه ای مورد مذمّت اهل بیت (علیهم السلام) است که مقابل مبانی شریعت قرار گرفته و روح تعبّد و انقیاد را در قبال شرع و خداوند از بین ببرد.

7. فلاسفه واقعی هیچ مخالفتی با دین و مبانی دینی ندارند و بزرگ‌ترین فیلسوف اسلامی صدر المتألّهین در کتاب اصلی خود «الاسفار الاربعة» می‌گوید: نفرین و مرگ بر فلسفه‌ای که بخواهد با مبانی دینی مخالف باشد.

8. طرفداران فلسفه به شبهات مخالفین پاسخ داده‌ و ضرورت نیاز به فلسفه را نیز ذکر کرده‌اند. اگر فردی تنها به ادراکات حسی، قناعت کند و از نیروی عقل استفاده نکند، انسان حقیقی نیست؛ فلسفه تقویت کننده نیروی عقل در انسان است.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۲)

بسیار عالی..
  • کسب درآمد از اینترنت 100% قانونی و تضمینی
  • با سلام...
    شما هم می توانید کسب درآمد عالی داشته باشید
    دوستان عزیز خواندن این مطلب فقط 10دقیقه زمان خواهد برد اما این 10 دقیقه سرنوشت شما را تغییر خواهد داد
    این روش ها آن قدر ساده هستند که آرزو می کنید ای کاش زودتر آنها را کشف می کردید تا خیلی زودتر درآمد پیدا کنید
    کسب درآمد از اینترنت 100% قانونی و تضمینی
    دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست و فقط با صرف 2 تا 4 ساعت در روز درآمدی باورنکردنی خواهید داشت.
    نویسنده این مطلب به شما تضمین خواهد داد که بعد از گذشت دو هفته به درآمدی بالای 400 هزار تومان در روز خواهید رسید
    اطلاعات بیشتردر سایت زیر
    http://poroje20.blog.ir/
    http://www.musicgelyan.com/
    اگر اهل کسب و کار اینترنتی هستید فرصت را از دست ندهید
    تفاوت روش هایی که شما در این سایت با آن آشنا می شوید با سایر سایت ها این است که همه ی این نکات
    طبق تجربه ی واقعی در بیش از 5 سال به دست آمده و بر خلاف سایت ها ی دیگر تئوری نیست.
    پس با کمک آنها شما می توانید خیلی سریع تر و مطمئن تر در کسب و کار اینترنتی خود موفق شوید و ماه ها در وقت ارزشمند خود صرفه جویی کنید.

    درضمن تبادل لینک نیز با تمامی وبلاک ها داریم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    |بر بال اندیشه|

    » بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

    دنبال کنندگان ۴ نفر
    این وبلاگ را دنبال کنید
    تبلیغات
    Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران