|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

شمشیر دو لبه!!

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
تکنولوژی واژه مرکبی از تکنیک و لوژی می باشد. "لوژی" از لوگوس «Iogos» به معنای عقل گرفته شده است، بنابراین تکنولوژی علم است، نوعی تفکر و عقلانیت است. امکان ندارد که تکنیک بدون مقدمات خود در جایی یافت شود و رشد نماید. از جمله شرایط و مقدمات پیدایش تکنیک، تفکر و عقلانیت فنی است، و مثل یک ارگانیسم و یک ماشین منظم و مرتب، هماهنگ و راحت کار می کند تا راه توسعه هموار گردد. امروز دنیا بر محور علم می‌چرخد، کلید همه جوامع، علم و اطلاع فنی است، بدون علم نمی‌توان جامعه‌ای غنی، مستقل، آزاد، عزیز و قوی به وجود آورد.

دیدگاه اسلام نسبت به علم را می توان در این حدیث نبوی به خوبی دید : "اطلبو العلم و لو بالصین: در طلب دانش باشید حتی اگر برای دست‌یابی آن نیاز باشد که به چین سفر کنید." چین به عنوان دورترین نقطه و یا به اعتبار این‌که در آن ایام یکی از مراکز علم و صنعت جهان بوده یاد شده است. هر علمی که متضمن فائده و اثری باشد و آن فائده و اثر را اسلام به رسمیت بشناسد، یعنی آن اثر را اثر خوب و مفید بداند، آن علم از نظر اسلام خوب و مورد توصیه و تشویق است.

نزول آیاتی که در آن عبارات «أَفَلا تَعْقِلُونَ»، «لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» و «فانظرو» به کار رفته و نظایر فراوان اینها که در قرآن کریم آمده، همه شاهد مثال های ما برای نشان دادن اهمیت علم و دستور اسلام برای علم آموزی است.
تاریخ زندگانی انبیاء گذشته نیز شاهدی است گویا که دین هیچ وقت با دانش فنی و صنعت مخالف نبوده است. بلکه خود انبیاء از این دانش بهره‎مند بودند و از آن استفاده و امرار معاش می‎کردند و به دیگران تعلیم می‎دادند. مثلا حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) از امکانات فراوانی برخوردار بود و قرآن کریم نحوة استفاده او را از وسایل صنعتی آن روزگار در سوره سبأ (8) بازگو می‎کند. به همین جهت:

الف) اصل تکنولوژی و فرایند صنعتی شدن در دین ممدوح و مورد ترغیب می‌باشد.

ب) مهمترین بهره درست ازصنایع پیشرفته هر عصر عبارت است از تأمین نیازهای علمی و عملی مردم آن عصر.
بنابراین به روشنی می توان خط مشی دین را درباره بهره‌برداری از صنایع و تکنولوژی استنباط نمود که استفاده از تکنولوژی در تمام امور سازنده و سودمند، رواست.

زندگی امروز ما بیش از پیش با تکنولوژی  و محصولات آن گره خورده است به گونه ای که نمی توان جهان را ثانیه ای بدون آن تصور کرد و می توان آنچه که بیشترین نفوذ و تاثیر گذاری را در زندگی بشر، بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی داشته، فضای مجازی و محصولات این فضا دانست.

سلطه و نفوذ این دستاورد بشری چنان سمت و سوی زندگی  ها را عوض کرده که مخاطب و کاربر بدون آنکه توجه کند در مسیری قرار می گیرد که صاحبان این فضاها به دنبال آن بوده اند. حتی نوع بازی های نسل جدید و نوع تفریحات سنین مختلف با ورود در این فضا، شکل دیگری به خود پیدا کرده است. اگر تا چند سال قبل مردم با بازی های جسمی و در فضای حقیقی انرژی خود را تخلیه می کردند، امروزه به سبک دیگر و با شیوه های خطرناک دست به رفع این نیاز می زنند. آنچه که مشهود است به عرف تبدیل شدن این شیوه زندگی در بین خانواده های ایرانیست.

با توجه به تاثیر گذاری این فضا در حال و آینده افراد می توان تفسیر زیبای امام خامنه ای در تشبیه آن به شمشیر دو لبه را درک کرد.

از جمله این فضاها، سایت های پر بازدیدی از قبیل آپارات و ویسگون هستند که نیازهای مخاطبین خود را در قالب فیلم، تصویر و صوت برطرف می کنند و کاربران آن ها بعضا به دلایل تفریحی، تبلیغی یا حتی علمی در آنجا حاضر می شوند. اما آنچه که در این سایت ها قابل مشاهده است آنست که مدیران آن ها تعمدا و یا سهوا ایرادات محتوایی تصاویر و فیلم های موجود در سایت ها را نادیده می گیرند. البته نمی توان همچین اشتباه فاحشی را حول محور سهوی بودن توجیه کرد چرا که حفظ اصول اخلاقی از بدیهیات هر امری است و عدم رعایت آن، خروجی یک مدیریت ضعیف و یا افکاری پلید می باشد. وقتی خانواده به پشتوانه نظارت دولتی اسلامی مسیر استفاده از این فضاها را برای فرزندان خود میسر می کند و از فضاهای اخلاقی این محیط ها امنیت خاطر دارند، این عین خیانت به اعتماد مردم و نسل آینده ی ماست. چرا که آنچه دیده و شنیده می شود با مبانی شرعی، عرفی و اخلاقی یک دولت اسلامی بسیار فاصله دارد.

جوان و نوجوانی که تا قبل از ورود به این محیط با آموزه های شرعی، مصونیت های اخلاقی برای خود فراهم کرده است، اولین مساله ای که در بدو ورود به این فضا به ذهنش متبادر می شود، تضاد و تناقض عملکرد این مدیران با اصول اسلامی و ایرانی ماست. محیطی که دریچه چشمان کاربران را به تصاویر و فیلم هایی باز می کند که روح جوان و نوجوان تازه به بلوغ رسیده را در دریای آلوده غرایز و شهوت های جنسی غرق می کند. به راستی گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی، چشم چرانی و این  نگاههای آلوده است که بذر شهوت را در دل بارور ساخته و صاحبش را به فتنه و انحراف مبتلا می کند. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد. کم من  نَظْرَةٍ اورثت حسرة طویلة (کافی ج 5، ص 559، خ 12) و این بدان معنی است که چشم قوی ترین ابزار حسی است. یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس وسیع تر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند. این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد، یعنی آنچه را دیده می بیند، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود، افسردگی و رنجوری بیماری های جنسی  و جامعه ای افسرده با افرادی به دنبال دارد که نهایت آمالشان رسیدن به چیزیست که دلشان به دنبال آن بوده است.

قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فُرٌجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ
به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند،این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است......

عمده ترین دلیل این بی بند و باری فاحش می تواند جذب انواع کاربران با سلایق متفاوت باشد؛ چرا که در این سایت ها آنچه باعث بالارفتن مصرف ترافیک و پهنای باند و در نهایت افزایش درآمد ها و سودهای کلان مالی می شود، همین زیاد بودن تعداد کاربران است. البته این سودهای مالی جدای از بحث دلالی باند می باشد که امنیت و استقلال اقتصادی مملکت را با بحران رو به رو کرده و منافع  قشر اندکی در این مسیر باعث سنگ اندازی و جلوگیری از تشکیل شبکه ملی اطلاعات نیز شده است. مواردی چون انتشار عکس و فیلم های مستهجن به بهانه جذب حداکثری مخاطب، مثل کلیپ های مرتبط با گروهک های تروریستی، خوانندگان ضد انقلاب، اجرای موسیقی توسط زنان بی حجاب و همچنین نقض قوانین کپی رایت برای ویدئو هایی که بدون در نظر گرفتن حقوق مادی و معنوی آن آثار، در اینگونه سایت ها منتشر می شوند و عدم محدودیت برای اشتراک گذاری عکس ها و فیلم ها جهت مصونیت کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد، در این سایت ها به وفور دیده می شود. عدم نظارت بر این سایت ها باعث سوء استفاده افراد مغرض و بعضا از هم پاشیده شدن بنیان خانواده ها شده است.

به جاست که کاربران این سایت ها، احساس امنیت در این فضا را از دستگاه های نظارتی مسئول، مطالبه نمایند. اما گویا این امر برای مسئولین ما گران است و آینده و سلامت روحی و روانی میلیون ها کاربر این سایت ها در برابر منافع اقتصادی و اهداف پشت پرده ی عده ای قلیل، موضوع مهمی به حساب نمی آید.

 این در حالی است که طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه ای، انتشار محتواهایی که خلاف عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی و امنیت و آسایش عمومی است پیگیرد قانونی دارد، ولی گویا این قوانین در مورد دست اندرکاران این سایت ها صدق نمی کند. آنچه مایه تاسف بیشتر است، بی توجهی دستگاههای مرتبط از قبیل وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای و پلیس فتا می باشد. گویا مدیران و کلید داران این فضا فراموش کرده اند که هیچ هدفی در اسلام نمی تواند وسیله را توجیه کند و صحبت امام روح الله را در مورد موسیقی به طوفان بندگی قدرت سپردند و به هر ریسمان پاره ای برای جذب کاربران خود چنگ می زنند. امام خمینی (رحمه الله) در مورد موسیقی می فرمایند: اگر بخواهید مملکتتان یک مملکت صحیح باشد، موسیقی را حذف کنید؛ نترسید از اینکه به شما بگویند کهنه پرست شده اید. باشد ما کهنه پرستیم. همه این کلمات نقشه است برای اینکه شما را از کار جدی عقب بیندازند. این که می گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند، بگذارید از جای دیگر بگیرند. شما عجالتا آلوده مباشید آنها کم کم بر می گردند به اینجا . این عذر نیست که اگر موسیقی نباشد در رادیو، آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند. حالا اگر از جای دیگر می گیرند آیا ما باید به آنها موسیقی بدهیم! ما باید خیانت کنیم! موسیقی خیانت است به یک مملکت و خیانت است به جوانهای ما. این موسیقی را حذفش کنید آن را به طور کلی عوض کنید و یک چیز دیگری بگذارید که آموزنده باشد. کم کم مردم و جوانها را عادت به امور زندگی بدهید. از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید. آنهایی را که می بینید می گویند اگر تلویزیون موسیقی پخش نکند می رویم سراغ موسیقی برای این است که اینها عادت کرده اند. (صحیفه نور جلد 8 صفحه 197 تا صفحه 201)

وقتی امام امت این چنین موسیقی را رد می کند و قبیح می داند، مسئولین باید فکری به حال این چاه پر از خار و خاشاکی کنند که برای این جوانان با فطرتی پاک محیا کرده اند...

و السلام علی عباد الله الصالحین

نقل از: صهبای حق

  • حیـدر کـرار

نظرات (۱)

  • پشتیبان مسیرا
  • باسلام.
    **ماه مبارک رمضان نیز برشما تهنیت باد**
    از حضورتان در مسیرا کمال تشکر را داریم.
    امیدوارم بازهم شاهدحضورتان باشم.
    برای آپلود از این سایت استفاده کنید(traups.com) زیر مجموعه مسیراست.
    پیروز باشید
    یاعلی

    پاسخ:

    سلام

    بر شما نیز مبارک باشد!

    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    |بر بال اندیشه|

    » بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

    دنبال کنندگان ۴ نفر
    این وبلاگ را دنبال کنید
    تبلیغات
    Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران